De Vereniging voor Freinetpedagogie

Freinet, Elise, de Beweging en de Freinetpedagogie
Celestin Freinet (1896-1966) is de belangrijkste Franse pedagoog uit de moderne tijd. Hij was een bewonderaar van de Amerikaanse pedagoog John Dewey en een jongere tijdgenoot van Montessori, Decroly, Korzcak, FerriĆ«re, Petersen, Parkhurst, Makarenko. Hij behoort met hen tot de grote onderwijsvernieuwers van de twintigste eeuw. 

Er zijn  verspreid over de wereld een groot aantal freinetscholen en freinetbewegingen, vooral in de 'niet-Engelstalige' wereld. Freinettechnieken worden veelvuldig gebruikt in andere schooltypen.  Freinet's focus op taalontwikkeling, intrinsieke leermotivatie (levend- en zinvol leren) en burgerschap vanaf de basis is een kans voor het moderne onderwijs.

Lees meer over Celestin Freinet in onderstaand PDF document...

celestin-freinet.pdf



Inhoud PDF
  • 1  Een veelbewogen leven 
    - 1.1 Moeder Natuur (1896-1914) 
    - 1.2 Een verloren jeugd (1914-1919)
    - 1.4 Saint-Paul: de kracht van een beweging (1928-1933/4)
    - 1.5 Vence: een gidsschool (1935-heden) 
    - 1.6 Gap: de oorlogsjaren en de boeken (1939-1945) 
    - 1.7 Cannes: de wederopbouw (1945-1950) 
    - 1.8 Het conflict met de communistische partij (1950-1954)
    - 1.9 De laatste jaren (1954-1966)
    - 1. 10 Freinet's werken 17
  • 2  Elise Freinet 
  • 3 De beweging 
  • 4 De freinetpedagogie 
    - 4.1 Vakbondslid 
    - 4.3 Kernpunten van de freinetpedagogie  
  • 5 De freinettechnieken 
  • 6  De Freinetbeweging in Nederland 
    - 6. 1 De geschiedenis 
    - 6. 2 De structuur 
  • 7  Bronnen voor verdere studie 
Actueel nieuws